Dessa bilder kommer från en
semesterresa till Österrike, en augustidag 2007. Resan till och i Österrike gick
på gummihjul men smärre järnvägsinslag förekom, bland annat en resa på
Achenseebahn där nedanstående bilder är tagna. Banan, som är en
kuggstångsjärnväg med en högsta lutning på 16 % och en spårvidd på 1000 mm,
utgår från Jenbach och klättrar uppåt i ungefär tre kilometer till banans
höjdpunkt som heter Eben. Därifrån fortsätter banan i svagt nedförslut mot sjön
Aschensee med stationen Seespitz där resenärer kan byta till båt och fortsätta
resan över sjön. Inte mycket har förändrats sedan banan invigdes år 1889.
Samtliga bilder: foto © 2007 Gunnar Lilienberg
I väntan på avgång i Jenbach. Tåget består av ett lok och
två vagnar. Vagnarna är öppna med bänkar tvärs över hela vagnen. Konduktören
måste gå på utsidan av vagnen när han förflyttar sig mellan bänkraderna för att
klippa biljetterna.
Konduktören i samspråk med några resenärer inför avgången
från Jenbach. I bakgrunden kan man se några fordon från den andra smalspårsbanan
i Jenbach, Zilltertalbahn med 760 mm spårvidd.
Tåget är på väg ut eller rättare sagt upp från Jenbach.
Loket knuffar vagnarna framför sig under resan upp till
Eben.
Utsikt från tåget.
Kolförbrukningen är 350 kilo för varje tur upp och ner.
Det innebär en förbrukning av 3,2 kilo kol per passagerare för ett fullsatt tåg.
Det är med andra ord kanske inte riktigt det mest miljövänliga sättet att resa på till Achensee.
I Eben gör loket rundgång för att dra vagnarna vidare ner
till Achensee. Denna del av banan saknar kuggstång.
Framme vid ändstationen vid Achensee. Härifrån utgår
anslutande båt.
Seespitz bahnstation.
Förberedelser inför returresan.
Lokföraren kontrollerar...
...vattentagningen.
Biljettvisering vid återresan.
Stationshuset i Eben med resenärer som väntar på mötande
tåg mot Achensee.
Mötande tåg på ingång till Eben.
Konduktören i samtal med lokföraren på mötande tåg i Eben.
Ankomst till Jenbach. Loket har redan växlats undan.
Koltagning i Jenbach.
Vid stationen i Jenbach finns denna fullskalemodell av hur
kuggstång och kugghjul ser ut. Flera olika typer av kuggstänger används vid
olika banor. Den modell av kuggstång som används på Achenseebahn kallas "Riggenbach".